Open meditatieavonden

***********************************

Boeddhistisch centrum Brussel


MEDITATIE DAGEN EN TIJDEN:
 maandag-, en donderdagavond. 

Inleidende lezing elke maandag om 19u30 in het Engels,  maar op de laatste maandag van de maand in het Frans.
 
 
 
ATTENTIE! Het boeddhistisch centrum Brussel sluit van 18/12 tot 06/01 voor de kerstvakantie. De laatste meditatie 2018 vindt plaats op maandag, 17/12 en we zijn er terug 2018 vanaf maandag 07/01.
 

***********************************

 

Regelmatige meditaties in Gent:

donderdagavond 20u30

>>Tijdstippen en verdere info: klik hier<<


ATTENTIE! Het boeddhistisch centrum Gent sluit van 22/12 tot 06/01 voor de kerstvakantie. De laatste meditatie 2018 vindt plaats op donderdag, 20/12 en we zijn er terug 2018 vanaf donderdag 10/01.

************************************ 

Wie was Boeddha?

Buddha Shakiamuni

Boeddha werd ongeveer 2560 jaar geleden geboren in Lumbini, in het huidige Nepal. Na lang zoeken erkende hij de natuur van de geest door middel van diepe meditatie en bereikte hij verlichting. Boeddha onderrichtte meer dan 45 jaar lang in de hoogontwikkelde cultuur van Noord-India.

Boeddhisme is de belangrijkste religie in verscheidene Oost-Aziatische landen. Sinds de vroege jaren zeventig inspireert en fascineert de diepzinnige boeddhistische zienswijze met haar ruim aantal methoden een groeiend aantal mensen in westerse culturen.

Wat onderrichtte Boeddha?

Boeddha’s onderricht gaat over het ultieme en het voorwaardelijke bestaan, op een manier die het boeddhisme direct relevant maakt voor onze dagelijkse levens. Wanneer we dit verstaan, kunnen we blijvend geluk ervaren. Boeddhisme verkondigt geen dogma’s, het moedigt juist het kritische denken aan. Door gebruik te maken van de juiste meditaties wordt het intellectuele begrip van de leer een blijvende ervaring. Het doel van Boeddha’s leer is de volledige ontwikkeling van het inherente potentieel van lichaam, spraak en geest.

De Karma Kagyu-linie

The Karma Kagyu lineage

De Karma Kagyu-linie behoort tot één van de vier hoofdscholen van het Tibetaans boeddhisme. Als een linie van directe mondelinge overdracht richt ze zich vooral op meditatie. Door uitwisseling met een gekwalificeerd leraar kan een totale en directe ervaring van de natuur van de geest teweeggebracht worden.

De historische boeddha Shakyamuni onderrichtte de Karma Kagyu-methoden aan zijn naaste studenten. Later werden deze methoden doorgegeven door Indische boeddhistische meesters (Mahasiddhas) zoals Naropa en Maitripa en de bekende Tibetaanse verwerkelijkers (Yogi’s) Marpa en Milarepa, die de linie vormden tot een lekengemeenschap. Sinds de twaalfde eeuw hebben de opeenvolgende bewuste wedergeboorten van de Karmapa’s de leer tot op de dag van vandaag levend en krachtig gehouden. Ook vandaag nog brengen boeddhistische leraars (lama’s) zoals Z. H. de 17de Karmapa Thaye Dorje, Shamar Rinpoche, Sherab Gyaltsen Rinpoche en Jigme Rinpoche deze ononderbroken wijsheid over. Zij ondersteunen het werk in de Diamantwegcentra wereldwijd.

Diamantweg-boeddhisme in de westerse wereld

Diamondway Buddhism

Onze boeddhistische centra en meditatiegroepen bieden de moderne wereld een toegankelijke weg naar de meditaties en de leer van het Diamantweg-boeddhisme. Het dak van het Diamantweg-boeddhisme wordt ondersteund door drie pijlers: een te verifiëren, niet-dogmatische leer, meditatie en de middelen om de bereikte bewustzijnsniveaus te bestendigen. Op deze manier biedt het Diamantweg-boeddhisme de moderne wereld de bekwame methoden van de Boeddha aan. De methoden helpen innerlijke rijkdom te ontdekken en ontwikkelen, voor het welzijn van alle wezens.

Hoe verschillen de verscheidene boeddhistische scholen en onderrichten van elkaar?

Boeddha gaf instructies aan drie verschillende soorten mensen. Diegenen die lijden wilden vermijden, ontvingen instructies over oorzaak en gevolg (“Kleine Weg”, Skt. Hinayana, ook: Theravada, “School van de Oudsten”). Diegenen die meer voor anderen wilden doen, kregen het onderricht over wijsheid en medeleven, genaamd “Grote Weg” (Skt. Mahayana).

Wanneer mensen een groot vertrouwen toonden in hun eigen boeddhanatuur en die van anderen, leerde Boeddha hen de Diamantweg (Skt. Vajrayana). Hierbij nam hij vormen van energie en licht aan of gaf zijn verlichte visie op een directe manier door als een bewustzijnsstroom. Dit noemt het “Grote Zegel” (Skt. Mahamudra).

In de Diamantweg leert men de wereld te ervaren vanuit een rijk en zelfbevrijdend perspectief. Diamantwegmeditaties ontwikkelen een diepe innerlijke rijkdom en leiden naar een ongekunstelde en onwankelbare geestestoestand, waar verlichte activiteit zich kan ontplooien.

Wat is ‘karma’?

‘Karma’ betekent ‘oorzaak en gevolg’ en niet, zoals vaak misverstaan, ‘lot’. Het begrip dat elk ieder van ons verantwoordelijk is voor zijn eigen leven, maakt het mogelijk door woorden, gedachten en handelingen bewust positieve indrukken voort te brengen. Dit brengt vreugde en helpt ons de oorzaken van toekomstig lijden te vermijden.

Wat zijn ‘bevrijding’ en ‘verlichting’?

A Stupa, symbol of the enlightenment

‘Bevrijding’ betekent dat men er zich bewust van is dat lichaam, gedachten en gevoelens zich in een constante staat van verandering bevinden. Er is daarom geen basis voor een echt bestaand ego of ‘zelf’. Wanneer men zich dit gerealiseerd heeft, voelt men zich niet langer het mikpunt en stopt men lijden persoonlijk op te nemen. Verlichting is de tweede en ultieme stap. Hier schijnt het heldere licht van de geest door elke ervaring heen. Men beseft dat belever, het beleefde en het beleven onderling afhankelijk en van dezelfde totaliteit zijn. Op elk moment geniet de geest van zijn uit zichzelf ontstane vaardigheden en alles wordt spontaan en gebeurt moeiteloos.